söndag 21 februari 2016

Blade Runner

 
Yep, det gjordes ett spel av filmen. Jag tänker inte säga "det gjordes ett spel av boken" eftersom den tar mera inspis från filmen. Jag såg filmen då jag var tolv eller tretton och jag älskade den med detsamma! Om du inte har sett den så rekommenderar jag att du ser den, det är en sci-fi klassiker! Och så rekommenderar jag att du läser Do Androids dream of Electric Sheep av Philip K. Dick, på vilken filmen är baserad.

Det fascinerande är att spelet släpptes 1997 medan filmen släpptes 1982. Normalt brukar en del spel baserade på en film komma ut ungefär samtidigt som filmen. Så var inte fallet back in the day, då räckte det med en jättekänd film som existerar, så gjordes ett spel på det. Star Wars och Indiana Jones-filmerna fick spel baserade på dem åratal efter att de hade kommit ut.
Iallafall, så är Blade Runner ett point-and-click mysteriespel.

Handling
Intrigen skiljer sig inte så mycket från filmen. Du spelar Ray McCoy, en Blade Runner hos Los Angeles-polisen. Du bor i en lägenhet med din hund (som är äkta och inte en mekanisk hund).
Replikanter har flytt till jorden från arbetskolonierna på Mars. De har mördat människor på vägen och det är din uppgift att leta reda på dem och avrätta dem.
Förstås blir berättelsen mera komplicerad än så med konspirationer, ljugande politiker, människohandel, inplanterade minnen och annat trevligt, men vi börjar från den punkten.

Om spelet
Det är ett point-and-click spel, du går omkring och letar efter ledtrådar som senare ska hjälpa dig att lösa fallet. Du utför också Voight-Kompff-testet och förhör misstänkta. Du har också din lägenhet dit du kan gå för att sova och umgås med din hund.
Miljöerna är vackra. De är modellerade efter den överpopulerade versionen av Los Angeles vi ser i Blade Runner-filmen så vi ser mycket cyberpunk och en del noir.

Det negativa med spelet är att det är skitsvårt! Väldigt många detaljer kan du helt enkelt missa, du kan faila Voight-Kompff-testet utan att veta om det.
Och en del saker lär inte hända om du inte gör saker i en exakt ordning. Många gånger då jag spelade så fastnade jag någonstans. Och när jag kollade på en walkthrough stod det att jag måste plocka upp DET bevismaterialt, tala med en person, sen gå till min lägenhet och sova. Och när jag gör det, DÅ kommer en person att kontakta mig! Vem sjutton tänker på att storyn ska framskrida av att din karaktär går och sova?

Betyg
Spelet får fem av tio. Det är ett vackert spel med mycket stämning, men skitsvårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar